MENU

Kalendář

<< listopad 2019 >>
PO ÚT ST ČT SO NE
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Novinky e-mailem

Máte-li zájem o zasílání bulletinu, vyplňte Vaši e-mailovou adresu a v dalším kroku si nastavte o co máte zájem. Později se můžete kdykoliv odhlásit.

*E-mail:

Odkazy

Město Domažlice [»]
Chodské slavnosti [»]
Pohled na Domažlice
Pohled z Čerchova [»]
Svazek obcí Domažlicko [»]
Turisturaj - Plzeňský kraj [»]
Bayerischer Wald ganz oben [»]
Centrum Bavaria - Bohemia
Kudy z nudy
Český systém kvality služeb [»]


» Kultura » Koncerty KPH » Koncertní sezona KPH 2016 » Program sezona 2016

Program sezona 2016

 

ÚNOR 9. 2.

I. abonentní koncert

 

KUBELÍK KVARTET + KLARINET

-

 

Jan Marek – 1. housle

Dana Truplová – 2. housle

Karolína Strašilová – viola

Tomáš Strašil – violoncello

Robert Pacourek j.h. – klarinet

 

Soubor KUBELÍK KVARTET vznikl na jaře roku 2001. Přes krátkou existenci již soubor vystoupil na několika hudebních festivalech v Čechách i na zahraničních pódiích. Věnuje se především tradiční české kvartetní literatuře (B. Smetana, A. Dvořák, L. Janáček), ale nevyhýbá se ani tvorbě moderních českých autorů (P. Trojan, J. Gemrot).

Jan Marek (*1963) studoval na Pražské konzervatoři ve třídě prof. F. Anděla a J. Hnyka. V současné době působí například v souborech Český komorní orchestr, Talichův komorní orchestr, se kterými také koncertuje a natáčí v Čechách i v zahraničí. Je stálým koncertním mistrem komorního orchestru Camerata Bohemica. Jan Marek se soustavně věnuje nejen sólové a komorní hře, ale také pedagogické činnosti. Na ZUŠ Bajkalská (Praha 10) se s úspěchem věnuje vyhledávání a přípravě talentovaných dětí na další studia.

Dana Truplová (*1976) vystudovala Pražskou konzervatoř a Hudební fakultu AMU v Praze. V roce 1994 získala 3. cenu a Cenu za nejlepší provedení Beethovenovy sonáty v soutěži Beethovenův Hradec, v roce pak 3. cenu v 7. mezinárodní soutěži Yfraha Neamana pro mladé houslisty v Mainzu. Od roku 2000 je členkou Sukova komorního orchestru a v současné době též členkou Pražského komorního orchestru.

Karolína Strašilová (*1980) studovala hru na violu na Pražské konzervatoři u prof. Jaroslava Ruise, poté na HAMU u prof. Lubomíra Malého. Soustavně se věnuje komorní hře. Je členkou komorního orchestru Camerata Bohemica a komorního souboru Venti Diversi. Od roku 2005 působí v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu.

Tomáš Strašil (*1971) studoval hru na violoncello u prof. Pravoslava Sádla na Pražské konzervatoři a později u prof. Rudolfa Lojdy na AMU v Praze. Soustavně se věnuje sólové a komorní hře a své zkušenosti předává i svým studentům na Pražské konzervatoři. Je členem Tria Bergerettes a koncertním mistrem komorního orchestru Camerata Bohemica.

Robert Pacourek (*1967) se začal věnovat hře na klarinet ve třídě prof. B. Zákosteleckého ve strakonické LŠU již ve svých devíti letech. Po studiích na gymnáziu byl přijat na Státní konzervatoř v Praze do třídy prof. J. Stárka, kterou absolvoval v roce 1993. Robert Pacourek doposud vydal dvě profilová CD s názvy „Klarinetový recitál“ (2001) a „Klarinet 19. a 20. století“ (2007). V červnu 2009 absolvoval spolu s klavíristou Michalem Rezkem úspěšné vystoupení v Českém centru v Paříži. Tento koncert byl zařazen do mezinárodního projektu Martinů revisited a festivalu Aprés ´89. V létě roku 2012 se Robert Pacourek stal tzv. firemním klarinetistou francouzského výrobce klarinetů firmy Henri Selmer Paris, na jehož nástroje hraje a je jejich velkým propagátorem.

 

 

BŘEZEN

II. abonentní koncert

 

LADISLAV HORÁK - AKORDEON/BANDONEON

-

PETR NOUZOVSKÝ - VIOLONCELLO

 

Petr Nouzovský (1982) studoval v Praze, Drážďanech a Madridu. Své umění si dále zdokonaloval na mistrovských kurzech u Mstislava Rostropoviče, Borise Pergamenščikova či Davida Geringase. Obdržel opětovná pozvání na Piatigorského seminář v Los Angeles. Od roku 2005 je pravidelným hostem MHF Pražské jaro. Je držitelem ocenění "New Master on Tour 2007" či "Europäische Förderpreis für Musik 2007", laureátem Val Tidone Competition 2011 nebo Johannes Brahms Competition 2013.

Pravidelně vystupuje s orchestry, jako jsou například SWF Philharmonie, Chamber Orchestra Kremlin, Slovenská filharmonie, Polish Radio Choir, Baltic Neopolis Orchestra, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Český národní symfonický orchestr, Komorní filharmonie Pardubice, Plzeňská filharmonie, Komorní orchestr Národního divadla, pod vedením dirigentů Ronalda Zollmana, Jana Schultsze, Jose Miguela Rodilla, Gerda Schallera, Misha Katse, Mischa Rachlevskeho, FanTao, Pawła Kotla, Artura Sędzielarze, Ondreje Lenárda, Charles Olivieri- Munroa, Koji Kawamota, Leoše Svárovského, Petra Vronského, Rastislava Štúra či Petera Ferance. Pravidelně spolupracuje s Gerardem Wyssem, Daishinem Kashimotem, Andreyem Baranovem, Ilianem Garnetzem či Royal String Quartetem.

Natočil dvě desítky CD pro české i zahraniční nahrávací společnosti. Pro Český rozhlas natočil přes 25 hodin hudby. Vedl workshopy či mistrovské kurzy v Peru, Jekaterinburgu, Atlantě, Wroclawi nebo Olomouci. Každoročně se představuje na 150 koncertech v České republice, Evropě, obou Amerikách a Rusku. Je zakládajícím členem Prague Piano trio (Garnetz - Nováček-Nouzovský). V duu s akordeonistou Ladislavem Horákem koncertuje od roku 2010 v České republice, na Slovensku, v Německu, Švédsku či Dánsku.

 

Ladislav Horák (1966) je absolventem Pražské konzervatoře a Západočeské university v Plzni u prof. Jaroslava Vlacha. Během studií se stal vítězem národní soutěže v Hořovicích (1990) a laureátem mezinárodních soutěží v Andoře, Itálii a Španělsku.

Koncertuje jako sólista, komorní hráč a za doprovodu orchestrů (Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Moravská filharmonie Olomouc, Severočeská filharmonie Teplice, Pražská komorní filharmonie, Sukův komorní orchestr, Westmont Philharmonia Accordion Orchestra, Fisorchestra Marchigiana). Pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v Severní Americe, Asii i po celé Evropě. Je propagátorem a prvním interpretem skladeb soudobých českých a zahraničních autorů, které pravidelně nahrává pro česká i mezinárodní média (Český rozhlas, Klassikradio-D, Classical WQED-USA) a vydává ve svém nakladatelství Edition Rondo Prague. Natočil desítku kompaktních disků.

Ladislav Horák reprezentuje českou akordeonovou školu v mezinárodních organizacích (La Confédération Mondiale de l'Accordéon, Europeane Accordion Federation) či jako předseda porot mezinárodních soutěží (Castelfidardo-I, Innsbruck-A, Pula-HR). Jako jediný akordeonista ze střední Evropy je zván do porot prestižních německých soutěží Deutscher-Akkordeon-Musikpreis (DAM) a Deutsche-Orchesterwettbewerb (DOW). V Praze je uměleckým ředitelem soutěžních festivalů Evropský festival akordeonových orchestrů a Mezinárodní akordeonové dny.

Od devadesátých let je pedagogicky činný na Pražské konzervatoři, kde od roku 2005 zastává pozici zástupce ředitele.

 

 

DUBEN

III. abonentní koncert

 

ELIŠKA GATTRINGEROVÁ - SOPRÁN

-

AHMAD HEDAR - KLAVÍRNÍ DOPROVOD

 

Sopranistka Eliška Gattringerová se narodila v roce 1988 v Praze. Od roku 2003 studovala na Pražské konzervatoři klasický zpěv pod vedením sopranistky Jarmily Krásové. V roce 2009 byla přijata na Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze, kde pokračuje v magisterském studiu zpěvu u doc. Ivana Kusnjera, sólisty Národního divadla.

Pravidelně zpívá na řadě koncertů v České republice i v zahraničí. V roce 2011 účinkovala jako druhý soprán v cyklu koncertních provedení oratoria W. A. Mozarta Davidde Penitente v Praze, Freibergu, Delftu a Rotterdamu. V roce 2013 vystupovala na koncertech v Schlosstheatre Schönbrunn ve Vídni.

Pro operní studio AMU nastudovala roli Zdeňky Janáčkové v opeře Zápisník zmizelého Leoše Janáčka a také roli Rusalky a první žínky v opeře Antonína Dvořáka Rusalka. V roce 2011 měla premiéru opera V. Blodka V studni, kde se představila v roli Lidunky. V roce 2012 ztvárnila Lauru v opeře J. A. Bendy Romeo a Julie v divadle DISK. V roce 2013 se představila v roli Vlasty v opeře J. Pauera Manželské kontrapunkty a v sezoně 2013/2014 v roli Taťány v opeře P. I. Čajkovského Evžen Oněgin.

V divadle J. K. Tyla v Plzni v sezoně 2011/2012 vytvořila roli polovecké dívky v opeře A. Borodina Kníže Igor a v sezoně 2012/2013 roli Gianetty v opeře Nápoj lásky G. Donizettiho.

V roce 2010 absolvovala mistrovské kurzy u rakouského pěvce a pedagoga Hanse Zednika, v roce 2012 individuální stáž v New Yorku u americké sopranistky Aprile Millo, sólistky Metropolitní opery. V roce 2013 se v rámci ISA (International Sommer Academie) účastnila pěveckých a hereckých kurzů ve Vídni u KS Edith Lienbacher, sólistky Volkstheatre Wien, a v roce 2014 absolvovala mistrovské kurzy u operní pěvkyně Evy Randové.

Je laureátkou pěvecké soutěže v Jennersdorfu, 2. cenu za interpretaci jí udělil Institut für

Gesang und darstellende Kunst Wien. V roce 2013 obsadila 1. místo v kategorii Junior v Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech.

V sezoně 2014/2015 účinkuje v Národním divadle jako Zuzana v opeře D. D. Šostakoviče Orango. Na jaře 2015 vystoupila s PKF – Prague Filharmonia v rámci orchestrálního cyklu Ti nejlepší.

 

 

KVĚTEN

IV. abonentní koncert

 

PHILHARMONIA OCTET PRAGUE

-

 

Vilém Veverka, Monika Boušková - hoboje

Irvin Venyš, Karel Dohnal - klarinety

Ondřej Brabec, Přemysl Vojta - lesní rohy

Václav Vonášek, Martin Petrák - fagoty

 

PhilHarmonia Octet byl založen v roce 2007 z iniciativy Viléma Veverky a Václava Vonáška.

Jejich záměrem bylo vytvořit sdružení nejlepších českých hráčů jedné generace (v mnohém se ovlivňovali již během studia na HAMU), respektive konfrontovat domácí hudebně interpretační tradici s moderními evropskými styly a trendy.

Cílem souboru je obohacení české hudební scény, rozšíření repertoáru a posunutí stávajícího interpretačního standardu. Interpreti tohoto ansámblu jsou laureáty prestižních mezinárodních soutěží, absolventy zahraničního studia, respektive členové předních českých orchestrů. Pro soubor je dále specifické, že se jednotliví hráči cíleně věnují sólové hře, což je ostatně příznačné pro nejlepší světové ansámbly tohoto druhu.

Název souboru lze chápat dvojím způsobem: původním významem slova „filharmonie“, tj. záliba v souzvuku, a pojmem „harmonie“, používaný pro tento druh souborů od doby klasicismu.

Repertoárový záběr PhilHarmonia Octetu sleduje vyhraněnou interpretací proměny hudební řeči v průběhu čtyř století, tedy od druhé poloviny 18. století do počátku 3. tisíciletí.

PhilHarmonia Octet je vyhledávaným dechovým ansámblem nejen na českých koncertních pódiích, ale postupně se etabluje i v zahraničí.

 

 

 

LISTOPAD

V. abonentní koncert

 

PLZEŇSKÁ FILHARMONIE

-

 

Plzeňská filharmonie je profesionálním tělesem s úctyhodnou tradicí. Současný název byl poprvé použit v roce 1934, kořeny orchestru však sahají až k roku 1882. V současné právní formě obecně prospěšné společnosti, jejímž zakladatelem je město Plzeň, existuje od roku 1998. Za dobu své existence si orchestr vytvořil pevnou tradici a renomé a stal se tělesem žádaným a vyhledávaným i v zahraničí. Její profesionální tvář modelovala v průběhu let řada významných uměleckých osobností, mezi něž patří např. Václav Talich, Aram Chačaturjan, Jiří Bělohlávek, Oliver Dohnányi, Sir Charles Mackerras, David Oistrach či Mstislav Rostropovič. Doprovodila mimo jiné Ramona Vargase, Montserrat Caballé, Gautiera Capuçona, Anne Queffélec, Chloë Hanslip, Lilyu Zilberstein aj. Plzeňská filharmonie podniká četná koncertní turné, vystupuje na prestižních koncertních pódiích Evropy (Gasteig München, Liederhalle Stuttgart, Tonhalle Zürich, Brucknerhaus Linz a další) a USA.

Filharmonie pravidelně natáčí pro Český rozhlas, a pokračuje tak v tradici z let 1946 - 1993, kdy fungovala jako Plzeňský rozhlasový orchestr, má za sebou stovky nahrávek od baroka po současnost. Za rok 2014 obdržela Plzeňská filharmonie Uměleckou cenu města Plzně v kategorii výjimečná kulturní událost - koncert Rekviem, op. 89 Antonína Dvořáka, realizovaný k Roku

české hudby 2014.

Plzeňská filharmonie je členem ASOPS - Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů ČR a od roku 2013 je pořadatelem mezinárodního mezioborového festivalu Smetanovské dny v Plzni. Šéfdirigentem Plzeňské filharmonie je Tomáš Brauner, hlavním hostujícím dirigentem je Ronald Zollman.

 

 

PROSINEC

VI. abonentní koncert

 

CHAIRÉ

Vokálně – instrumentální soubor dobových nástrojů

-

 

Petr Hora Hořejš, český publicista, scénárista, spisovatel, mj. autor mnoha dílů historického cyklu (od roku 1979) Toulky českou minulostí, napsal o souboru Chairé:

„Chairé!“ Dávný, ale dodnes živý pozdrav v Řecku: „Buď zdráv!“ Chairé byla dcerou Érota a Psyché, čili dávnou mytologickou bytostí, a dodnes zůstává synonymem pro radost, symbolem vyrovnanosti, klidu i štěstí. Tento výraz, Čechům málo známý, si dal do štítu jedinečný soubor hrající na historické hudební nástroje, skupina repertoárově sice obrácená do minulosti – ke gotické, renesanční a barokní hudbě, avšak uměleckým působením cele otevřená dnešku. Rozdává potěšení a věří, že svou hudbou posluchače nejen povzbuzuje, nýbrž i uzdravuje. Ne-li tedy doslova, nepochybně nabízí útěchu a mír. Zvuk souboru je opřen o unikátní prastaré nástroje, které lze sotva jindy zaslechnout – o antické lyry.

Soubor Chairé, výjimečný jak hudebním projevem, tak repertoárem, má už dnes zasloužené renomé doma i v cizině (Rakousko, Německo, Francie, Itálie, Belgie atd.), vydal řadu CD, vesměs s krásnými poetickými názvy jako Písně, které vracejí čas, Doteky duše, Píseň je touha.

Chairé je umělecké těleso nevelké a nenápadné, zrodilo se roku 1999 v Příbrami, ale od počátku si programově udržuje líbezný, jindy vznešený ponor do jemné a jímavé anonymní, duchovní i lidové muziky, a to jak české, tak evropské. Oduševnělá poloha oné hudby pramení zajisté i z toho, že Chairé má v čele mimořádnou osobnost – svého zakladatele, všestranného znalce i hledače starých hudebních partů, vynikajícího multiinstrumentalistu i citlivého aranžéra Josefa Krčka.