» Kultura » Kino » Balet v kině » sezona 2015 – 2016
Královský balet v Londýně v kině Čakan
Viscera / Faunovo odpoledne / Čajkovského pas de deux / Carmen
Viscera (Nitro)
- Tímto oslnivým baletem debutoval ve Spojených státech Liam Scarlett, vycházející hvězda choreografického nebe. Intenzivní a dynamickou choreografii provází energická hudba Lowella Liebermanna.
Choreografie: Liam Scarlett
Hudba: Lowell Liebermann
Kostýmy: Liam Scarlett
Světelný design: John Hall
Sólisté: Laura Morera, Marianela Nuñez, Ryoichi Hirano
Faunovo odpoledne
- Svébytné pojetí Debussyho Prélude à l'après-midi d’un faune od Jeromeho Robbinse se stalo klasikou moderního baletu.
Choreografie: Jerome Robbins
Hudba: Claude Debussy
Kostýmy: Irene Sharaff
Výprava: Jean Rosenthal
Původní světelný design: Jean Rosenthal
Světelný design: Les Dickert
Sólisté: Sarah Lamb
Čajkovského pas de deux
- Balanchinovo krátké brilantní dílo na hudbu, kterou Čajkovskij původně napsal pro Labutí jezero, předvádí tak dokonalý balet a bravurní techniku, že to bere dech.
Choreografie: George Balanchine
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Kostýmy: Anthony Dowell
Světelný design: John B. Read
Sólisté: Steven McRae, Natalia Osipova
Carmen
- Taneční adaptace Bizetovy opery od Carlose Acosty, kterou vytvořil pro soubor Královského baletu, s úchvatnou výpravou Tima Hatleye. Autorem nové orchestrace Bizetovy hudby je Martin Yates.
Choreografie: Carlos Acosta
Hudba: Georges Bizet
Hudební aranžmá: Martin Yates
Výprava: Tim Hatley
Světelný design: Peter Mumford
Sólisté: Marianela Nuñez, Carlos Acosta, Federico Bonelli
Louskáček
- Klárka dostane dárek, s nímž se vydává na cestu plnou dobrodružství. Louskáček skladatele Petra Iljiče Čajkovského je klasické dílo baletního repertoáru. Ve slavné inscenaci choreografa Petera Wrighta rozzáří divadelní magie celé jeviště – před našima očima se rozsvítí vánoční stromeček, oživnou figurky vojáčků, které se vrhnou do boje proti zlému Myšímu králi, a Klárka na zlatých saních odjede do království sladkostí. V Louskáčkovi zní jedny z nejznámějších baletních melodií: vířivý valčík sněhových vloček nebo snový tanec Cukrové víly. Scéna, kterou navrhla Julia Trevelyan Oman, se inspiruje vánočními motivy 19. století a skvěle zachycuje pohádkovou atmosféru inscenace, která dokonale souzní s časem adventu.
- Doporučená přístupnost 5+.
Choreografie: Peter Wright
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Původní libreto: Marius Petipa
Režie a scénář: Peter Wright
Výprava: Julia Trevelyan Oman
Světelný design: Mark Henderson
Odborná spolupráce: Roland John Wiley
Cukrová víla: Lauren Cuthbertson
Princ: Matthew Golding
Kouzelník Drosselmeyer: Gary Avis
Klárka: Francesca Hayward
Hans Peter / Louskáček: Alexander Campbell
Orchestr: Orchestr Královské opery v Londýně
Předpokládaná délka 2 hod. 15 min. včetně jedné přestávky.
Děj: Malá Klárka tajně sestoupí do sklepa, aby si mohla pohrát se svým nejmilejším vánočním dárkem – louskáčkem. Tajemný kouzelník Drosselmeyer ji však vyšle za nevšedním dobrodružstvím.
Louskáček poráží Myšího krále a vydává se s Klárkou do země sněhu a dál do království sladkostí, kde jim Cukrová víla naservíruje přehlídku těch nejrozmanitějších tanců. Najednou se Klárka ocitá doma a říká si, že se jí to všechno muselo jen zdát – ale odkud tedy zná Drosselmeyerova synovce?
Rapsodie / Dva holoubci
Ashtonova oslava virtuozního tance vytváří skvělý protipól k jeho okouzlující a bezstarostné romanci.
Frederick Ashton, zakládající choreograf souboru Královský balet, definoval anglický baletní styl. V tomto dvojprogramu vzdává baletní soubor Královské opery poctu Ashtonově odkazu dvěma kontrastními díly. Rapsodie vznikla v roce 1980 a je jednou z Ashtonových posledních choreografií. Byla vytvořena cíleně pro Michaila Baryšnikova a vzdává hold mužskému virtuóznímu tanečníkovi. Hlavní ženská role se však v Ashtonově choreografii také vyznačuje ohromující přesností a rychlostí.
V repertoáru Královské opery se zásadní Ashtonovo dílo Dva holoubci (1962) naposledy objevilo v roce 1985. V příběhu náladového mladíka, který nedokáže poznat hodnotu toho, co má před sebou, Ashton rozebírá téma lásky. Výsledkem je nevšedně kouzelné, vytříbené a jímavé dílo.
Rapsodie
- Oslnivá přehlídka baletního umění na hudbu Sergeje Rachmaninova – balet Fredericka Ashtona je poctou virtuóznímu tanci.
Choreografie: Frederick Ashton Skladatel: Sergej V. Rachmaninov Výprava: Jessica Curtis Kostýmy: Jessica Curtis Světelný design: Neil Austin Režie: Christopher Carr, Grant Coyle Světla: John B. Read |
Dva holoubci
- Ashtonův balet o dvou jednáních na téma lásky je mistrovské dílo plné jemného humoru, který vyvolává dojetí.
Choreografie: Hudba: Hudební aranžmá: Výprava: |
Giselle
Gisellle je nejslavnější baletní dílo romantismu - příběh o zradě, nadpřirozených silách a lásce, která překoná i smrt. Režisér Peter Wright inscenoval klasický balet choreografa Mariuse Petipy.
Giselle je veskrze romantické dílo. Když bylo poprvé bylo uvedeno v Paříži v roce 1841, rázem proměnilo celý taneční svět a doposud zůstává jedním ze stěžejních děl klasického baletního repertoáru. Ačkoliv choreografie i výprava doznaly za ta léta řady změn, podstata Giselle zůstává neměnná. Inscenace Petera Wrighta pro soubor Královského baletu vychází z klasické verze Mariuse Petipy (jenž upravil původní choreografii Julese Perrota a Jeana Coralliho), která byla poprvé uvedena v Petrohradě roku 1884.
Role Giselle na tanečnici klade ohromné technické i herecké nároky. Musí ztvárnit Gisellino první milostné vzplanutí, pak zlom, při němž zešílí, a nakonec smířlivé gesto odpuštění, které přichází z říše stínů. První jednání klade důraz na historickou přesnost a věrné zachycení venkova. S tím kontrastuje druhé jednání, pro něž se vžilo pojmenování „Bílé jednání“, které diváky zavede do čarovného lesa ozářeného měsíčním svitem. Žijí v něm pomstychtivé víly - duše nevěst, které zemřely ještě před svým svatebním dnem. Giselle v sobě spojuje zajímavý příběh a vynikající choreografii, a proto je ideální vstupenkou do světa klasického baletu.
Choreografie: Marius Petipa
Hudba: Adolphe Adam
Libreto: Théophile Gautier
Režie: Peter Wright
Přidaná choreografie: Peter Wright
Scéna: John Macfarlane
Původní světelný design: Jennifer Tipton
Světelný design: David Finn
Režie: Christopher Carr
Orchestr: Orchestr Královské opery v Londýně
Předpokládaná délka 2 hod. 15 min. včetně přestávky.
Děj: Giselle je venkovská dívka, která se zamilovala do hraběte Albrechta. Ten jí namluvil, že je obyčejný vesničan Loys. Když Giselle zjistí jeho pravou identitu, má to pro ni drtivé následky.
Giselle se zabije. Zoufalý Albrecht bloudí po lesích a zjistí, že se Giselle stala vílou stejně jako další dívky, které zemřely ještě před svým svatebním dnem. Všechny muže, kteří jim přijdou do cesty, víly utancují k smrti. Giselle však Albrechta takového osudu ušetří. Její odpuštění mu zachrání život a ji samotnou vysvobodí z moci nadpřirozených sil, takže konečně dojde klidného odpočinku v hrobě.
Frankenstein
Světová premiéra nového celovečerního baletu choreografa Liama Scarletta na motivy mistrovského díla spisovatelky Mary Shelley.
Liam Scarlett je rezidenční umělec baletního souboru Královského baletu. Ve svých baletních choreografiích spojuje vysoce expresivní pohyb, sofistikovanou hudbu a temnou psychologickou analýzu. Mezi díla, která vytvořil pro Královský balet, patří například Asphodel Meadows (Asfodelové louky), Sweet Violets (Sladké fialky) nebo The Age of Anxiety (Věk úzkosti), která jsou uváděna na hlavní scéně, a Hansel and Gretel (Perníková chaloupka) na studiové scéně Linbury Studio Theatre. Jeho prvním celovečerním dílem, které bude uvedeno na hlavní scéně, je právě Frankenstein - adaptace gotického románu spisovatelky Mary Shelley, který je příběhem o morálce a potřebě lásky, přátelství a porozumění.
Při tvorbě svého nového díla Scarlett oslovil řadu osvědčených spolupracovníků. Americký skladatel Lowel Liebermann, jehož Klavírní koncert č. 1 tvoří hudební podklad Scarlettovy Viscery, zkomponoval pro inscenaci novou hudbu. Výpravu navrhl John Macfarlane (Asphodel Meadows, Sweet Violets, The Age of Anxiety) a autorem světelného designu je David Finn.
Doporučená přístupnost 10+
Choreografie: Liam Scarlett
Hudba: Lowell Liebermann
Scéna: John Macfarlane
Světelný design: David Finn
Orchestr: Orchestr Královské opery v Londýně
Děj: Viktor Frankenstein odchází na univerzitu, daleko od domova, své rodiny i nejbližší přítelkyně Elizabeth. Těsně před tím umírá jeho matka při porodu. Rozrušený Viktor se vrhá do studií, je posedlý věděním a nasává vše, čemu ho Profesor může naučit. V zoufalé touze vrátit život své matce podniká nejrůznější experimenty, pracuje bez ustání, až se mu nakonec podaří vdechnout život neživé hmotě. To ho ovšem vyděsí natolik, že své Stvoření opouští.
Po šesti letech se Viktor vrací domů. Stvoření ho následuje a zpovzdálí pozoruje Viktora i jeho rodinu. Chce, aby ho přijali a milovali stejně, jako by byl jedním z nich. V den Viktorovy a Elizabethiny svatby je Stvoření okouzleno krásou nevěsty a přiblíží se k lidem. Viktor však Stvoření objeví a to ve zmatku Elizabeth zabije. Zoufalý Viktor si sám bere život a Stvoření opět zůstává samotné a opuštěné, chová v náruči jen mrtvé tělo svého stvořitele.