» Kultura » Koncerty KPH » Koncertní sezona KPH 2011 » Program sezona 2011
Program sezona 2011
Pódium mladých talentů - leden 2011
Tak jako v roce 2010 připravujeme v rámci abonentních koncertů ještě další koncert, na němž se představí mladí umělci z Domažlic a blízkého okolí, kteří se rozhodli věnovat hudbě profesionálně a po absolvování ZUŠ Domažlice si ji zvolili jako studijní obor na konzervatořích.
Platnost abonentní průkazky je tedy rozšířena a zajišťuje vstup na všech 9 koncertů sezony 2011.
I. abonentní koncert
Únor
„ANTONÍN DVOŘÁK - 170"
Pavel Burdych - housle
Zuzana Berešová - klavír
Československé komorní duo založili v roce 2004 český houslista Pavel Burdych a slovenská pianistka Zuzana Berešová. Oba umělci jsou pravidelnými hosty hudebních festivalů v Česku a na Slovensku. Často koncertují v evropských metropolích - Řím, Paříž, Lisabon, Bukurešť, Sofia, Atény, Praha, Bratislava.
Z jeho tvorby uskutečnili 18 koncertů, za což převzali ocenění z rukou ředitele marketingu Slovenské filharmonie Petra Štilichy. V roce 2010 se již podruhé zúčastnili Mezinárodního festivalu Forfest v Kroměříži, kde
Oba umělci byli na začátku roku 2010 pozváni do Českého rozhlasu, kde představili své repertoárové priority. Pro rok 2011 připravují koncertní programy k jubileím Antonína Dvořáka (170), Mikuláše Schneidra-Trnavského (130) a Petra Machajdíka (50).
Československé komorní duo je publikem i kritiky oceňováno za vysokou profesionalitu, perfektní souhru a muzikalitu.
II. abonentní koncert
Březen
CARL PETERSSON
Carl Petersson - klavír
Carl Petersson se narodil roku 1981 v Lundu a vyrostl v Helsingborgu ve Švédsku. Na klavír začal hrát v patnácti letech. O deset let později zakončil svá studia na Královské
Během svých studií se Carl zúčastnil četných mezinárodních masterclassů v Dánsku, Švédsku a Izraeli. Čtyřikrát za sebou se stal držitelem stipendia na Tel-Hai International Piano Master Classes v Izraeli.
Carl vystoupil jako sólista nebo s doprovodem orchestru na četných koncertech ve Švédsku, Dánsku, Polsku, Francii, České republice, Německu, Izraeli a USA. Je laureátem řady klavírních soutěží, včetně ceny Steinway Festival pro mladé klavíristy. Během Tel-Hai Master Classes v Izraeli byl oceněn prestižní Isman Family Prize - za mimořádný umělecký výkon. V prosinci 2008 převzal z rukou švédského ministra kultury ocenění Helsingborg cultural prize za svůj výkon v klavírních koncertech Fridricha von Flotowa. Je také laureátem ocenění Längmanska Cultural Fund (2007, 2009) a Lions International (2007).
V roce 2009 Carl zahájil pod vedením prof. Andrzeje Pikula doktorské studium na renomované Akademii hudby v polském Krakově.
V roce 2008 Carl nahrál za doprovodu orchestru Plzeňské filharmonie CD se dvěma klavírními koncerty romantického hudebního skladatele Friedricha von Flotowa. Tato světová premiéra vydaná vydavatelstvím Sterling Records dosáhla širokého ohlasu mezinárodní hudební kritiky (např. britského The Gramophone, německého Klassikmagazin, Klassieke Zaken a Classical Lost and Found).
III. abonentní koncert
Duben
KATEŘINA ENGLICHOVÁ & VILÉM VEVERKA
Kateřina Englichová - harfa
Vilém Veverka - hoboj
Kateřinu Englichovou, v současnosti jistě nejlepší českou harfenistku, můžeme směle
Jako sólistka účinkovala na prestižních festivalech po celém světě (např. Izrael, Japonsko, Francie aj.). Kateřina Englichová je zároveň vyhledávanou komorní partnerkou, spolupracovala s Mstislavem Rostropovičem, Michaelem Koflerem, Gerardem Caussé, Ivanem Ženatým a Vilémem Veverkou.
V její rozsáhlé diskografii je již více než 30 CD - nahrává pro společnosti Harmonia Mundi France, Supraphon, New World Records USA, Koch-Int., Exton Japan.
Přední český hobojista, Vilém Veverka, je v mnoha ohledech nejvýraznější osobností světové špičky ve svém oboru. Na svém kontu má každoročně desítky sólových
V roce 2003 triumfoval na jedné z nejprestižnějších mezinárodních hobojových soutěží pořádaných Sony Music Foundation v Tokiu. Imponuje i záběrem svého vzdělání od konzervatoře a AMU v Praze přes Hochschule „Hanns Eisler" v Berlíně až po prestižní Karajanovu orchestrální akademii při Berlínské filharmonii, kde spolupracoval s dirigenty světových jmen.
Okouzluje bravurní technikou, fenomenálním přednesem a zápalem nejen pro soudobou hudbu.
IV. abonentní koncert
Květen
ORBIS TRIO
Petra Vilánková - housle
Petr Malíšek - violoncello
Stanislav Gallin - klavír
republice, ale i v evropském měřítku, když se během roku 2009 stalo laureátem čtyř mezinárodních soutěží (Itálie, Polsko, Německo, Švýcarsko).
Orbis trio bylo odbornou porotou zvoleno nositelem prestižní "Ceny Českého spolku pro komorní hudbu" pro rok 2010.
Své zkušenosti prohlubuje konzultacemi u vynikajících umělců, jakými jsou Josef Suk, Ivan Klánský (Guarneri trio), Václav Bernášek (Kociánovo kvarteto), Daniel Veis (Pražské trio) či Ivan Moravec.
Dnes již Orbis trio koncertuje v mnoha zemích. Obdrželo pozvání na mezinárodní festivaly „Mecklenburg-Vorpommern Festspiele", „Val Tidone Festival", „Sukův hudební Štiřín", „Chopinův festival", „Young Prague", „Lago di Garda", „Bad Schandauer Musiksommer", „Mozartiana Iuventus" a na řadu dalších koncertů.
V. abonentní koncert
Září
ČESKÉ FILHARMONICKÉ KVARTETO
Pavel Eret - I. housle
Zuzana Hájková - II. housle
Jiří Poslední - viola
Jakub Dvořák - violoncello
České filharmonické kvarteto vzniklo v roce 2000 pod názvem Filharmonické kvarteto Praha z iniciativy členů České filharmonie - Zuzany Hájkové, Jiřího Posledního a Jakuba Dvořáka. V roce 2005 se přejmenovalo a jeho primáriem se stal známý český houslový virtuos Pavel Eret.
Kvarteto se s velkým úspěchem představilo anglickému a skotskému publiku a stalo se tak dalším souborem, který navázal na proslulou českou kvartetní tradici.
České filharmonické kvarteto pravidelně vystupuje v předních pražských koncertních sálech, spolupracuje s výbornými domácími i zahraničními sólisty, např. s Kateřinou Váchovou, Robertem Stallmanem, Lukášem Vondráčkem, Martinem Kasíkem a dalšími.
Pavel Eret je semifinalistou proslulé Paganiniho soutěže v Janově, zvítězil v interpretačních soutěžích v Greensboro v USA a v Neerpeltu v Belgii, byl laureátem mezinárodní soutěže Concertino Praga a soutěže Otakara Ševčíka a také dosud jediným dvojnásobným absolutním vítězem Kociánovy houslové soutěže v Ústí nad Orlicí.
V letech 1998-2001 působil jako sólista a koncertní mistr Nagojské filharmonie v Japonsku. V roce 2005 vyšlo jeho šesté CD se skladbami pro dvoje housle sólo, které nahrál se svou sestrou Věrou Eretovou.
Zuzana Hájková absolvovala pražskou konzervatoř a poté působila v předních pražských orchestrálních tělesech. Jako členka Kvarteta Eberle a později Kvarteta Martinů koncertovala prakticky po celé Evropě. Od roku 1996 je členkou České filharmonie ve skupině 2. houslí.
Jiří Poslední je absolventem Pražské konzervatoře ve třídě prof. J. Zíky (1987). Devět let byl členem Symfonického orchestru Českého rozhlasu (1989-1998), odkud přešel do violové skupiny České filharmonie (1998). Paralelně s činností v rozhlasovém tělese účinkoval často s různými komorními soubory.
Jakub Dvořák vystudoval Akademii múzických umění pod vedením doc. Rudolfa Lojdy (1990). Také on spolupracoval s řadou komorních orchestrů a souborů. V roce 1997 se stal členem violoncellové skupiny České filharmonie.
VI. abonentní koncert
Říjen
Violoncellový recitál + krátkometrážní film podle předlohy C. Debussyho
JAN ŠKRDLÍK/ŠÁRKA BESPERÁTOVÁ
Jan Škrdlík - violoncello
Šárka Besperátová - piano
Jan Škrdlík pochází z hudební rodiny. Studoval u předních českých violoncellistů: Jana Hališky, Bedřicha Havlíka nebo Daniela Veise a dále pak u Luise Clareta v Barceloně. Obdržel prémii Českého hudebního fondu za propagaci českých děl v zahraničí a jiná ocenění. Jeho CD Bachových suit bylo v roce 2003 zařazeno japonskou firmou Geocities mezi deset titulů reprezentujících českou interpretační tvorbu.
Od roku 1997 vyučuje na brněnské konzervatoři.Od roku 2004 vede vlastní interpretační kurzy v Opočně. Svoji zahraniční pedagogickou činnost zahájil v roce 2003
Působení jeho hry popsal svým dvěma milionům čtenářů floridský deník El Nuevo Herald v souvislosti s jeho vystoupením na „Festival Miami" v roce 2005 takto: „Škrdlík se svým violoncellem způsobil opravdovou senzaci... ...emotivní Škrdlíkova interpretace si okamžitě podmanila srdce posluchačů..."
Šárka Besperátová spolupracovala s Janem Škrdlíkem nejdříve v rámci souboru Ensemble Messiaen. V roce 2004 pořídila s tímto violoncellistou live snímek Messiaenova Díkuvzdání věčnosti Ježíše na koncertě pro 1500 posluchačů v Zaragoze. Tato nahrávka se stala podkladem druhého klipu na instrumentální klasickou hudbu v dějinách (prvním klipem je Debussyho Sonáta).
Vystudovala klavír na brněnské konzervatoři. Svoje vzdělání si rozšířila dvouletým studiem v metodickém centru při JAMU. Zabývá se rovněž hrou na cembalo - jako cembalistka spolupracovala s komorními orchestry u nás i v zahraničí. Nyní se věnuje komorní hře ve sdružení Ensemble Messiaen, se kterým pravidelně koncertuje.
O filmu:
Na pozadí reálně zaznívající Debussyho Sonáty (díla z roku 1915) se odehraje příběh, který jistě zaujme nejen proto, že v tomto roce oslavíme významné Debussyho výročí (90 let od autorova úmrtí), ale také přírodními snovými scenériemi a dynamicky rozehranými výstupy herců-tanečníků plnými vtipných nápadů.
VII. abonentní koncert
Listopad
Iva Kramperová - housle
Jakub Jedlinský - koncertní akordeon
Iva Kramperová (*1984) započala svá hudební studia v roce 1990 na Základní umělecké škole v Pardubicích. Po mnoha úspěších na tuzemských i zahraničních soutěžích nastoupila na Konzervatoř Pardubice do třídy PhDr. Vladimíra Kulíka, pod jehož vedením také získala řadu ocenění (Soutěžní přehlídka konzervatoří ČR v Ostravě 1999, Houslová soutěž Josefa Muziky 2000, Soutěžní přehlídka konzervatoří ČR v Teplicích 2002, stipendium firmy Yamaha).
Konzervatoř absolvovala v roce 2005 špičkovým provedením Brahmsova houslového koncertu s Komorní filharmonií Pardubice. Nyní je studentkou Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. V červnu 2006 získala cenu na mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec a také cenu nadace Český hudební fond za nejlepší provedení skladby soudobého českého skladatele.
V roce 2007 obdržela 2. cenu a cenu za nejlepší provedení skladby Leoše Janáčk
Jakub Jedlinský (*1984) je úspěšným akordeonistou mladé generace. Hudbě se začal věnovat na hudební škole v Kostelci nad Orlicí, absolvoval pardubickou konzervatoř i mistrovské kurzy u zahraničních akordeonistů.
V současné době studuje na Konservatoriet for music og formidling v dánském Esbjergu u doc. Jytte von Rüden a na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity u prof. Jaroslava Vlacha a odb. as. Jarmily Vlachové ml. Dva roky studoval soukromě u prof. Antonína Dvořáka.
V roce 2006 získal 1. cenu na mezinárodní interpretační soutěži pedagogických fakult, kde získal také cenu za nejlepší interpretaci soudobé skladby, na stejné soutěži získal 2. cenu v roce 2009. V témže roce obdržel cenu rektora Západočeské univerzity za reprezentaci školy.
Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem, účinkuje na hudebních festivalech v ČR i v zahraničí (Německo, Dánsko). V současné době je pedagogicky činný na konzervatoři v Pardubicích, kde vyučuje hru na akordeon.
V programu budou uvedeny skladby autorů židovského původu, např. Josepha Achrona, Johna Williamse, Alfreda Schnittke, Marca Lavry.
VIII. abonentní koncert
Prosinec
MUSICA BOHEMICA
Jaroslav Krček - vedoucí souboru
Musica Bohemica je komorní soubor s třicetiletou tradicí. Jeho základní složení je třináctičlenné, může se však rozšířit a provádět i projekty s více jak sedm
Zvláštní a ojedinělá je interpretace a zpracování anonymní a lidové hudby. V této kategorii vznikají různé programy tematického zaměření, například vánoční a velikonoční koncerty, koncerty pro mládež (výchovné koncerty) a jiné. Významnou aktivitou souboru je ovšem také nahrávání repertoáru na nosiče CD.
Soubor natočil 38 titulů CD a hudbu k několika filmům. Musica Bohemica je častým hostem v zemích celé Evropy.
Uměleckým vedoucím, dirigentem a zakladatelem souboru je Jaroslav Krček. Je všestranným hudebníkem, kromě dirigování komponuje, hraje na mnoho hudebních nástrojů, zpívá, a dokonce vyrábí pro potřeby souboru nové nástroje. Od studijních let se zajímá o folklor a spolu s ním o anonymní hudební projevy české kultury.
To je hudební odvětví, jemuž dokonale rozumí a k němuž má i vřelý citový vztah. Jeho úpravy a adaptace lidových předloh mají zcela osobitý styl a od prostých úprav se výrazně odlišují vysokým stupněm stylizace. Veškerá tato činnost Jaroslava Krčka směřuje k tomu, aby ve svých posluchačích vzbudil náklonnost k lidové a historické anonymní hudbě.
Proto se ji snaží podávat živě, bez akademické strnulosti, ale se spontánností, jež k tomuto umění patří, a současně předkládá svému publiku umělecky vytříbený projev, který snese nejvyšší kritická měřítka.
Změna programu vyhrazena