MENU

Kalendář

<< březen 2019 >>
PO ÚT ST ČT SO NE
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Předprodej vstupenek [»]

Městské informační centrum Domažlice nabízí také prodej vstupenek přes portály Plzeňská vstupenka a Ticketstream.

Novinky e-mailem

Máte-li zájem o zasílání bulletinu, vyplňte Vaši e-mailovou adresu a v dalším kroku si nastavte o co máte zájem. Později se můžete kdykoliv odhlásit.

*E-mail:

Odkazy

Město Domažlice [»]
Chodské slavnosti [»]
Pohled na Domažlice
Pohled z Čerchova [»]
Svazek obcí Domažlicko [»]
Turisturaj - Plzeňský kraj [»]
Bayerischer Wald ganz oben [»]
Centrum Bavaria - Bohemia
www.kudyznudy.cz
Český systém kvality služeb [»]


» Kultura » Koncerty KPH » Koncertní sezona KPH 2015 » Program KPH

Program KPH





I. abonentní koncert

12. února 2015

ATLANTIS COLLEGIUM

Ludmila Vernerová - soprán

Detail [»]
-

 Ludmila Vernerová je od roku 1999 sólistkou Státní opery Praha. Vystupuje zde pravidelně téměř v desítce rolí: G. Bizet: Carmen – Michaela, G. Rossini: Lazebník sevillský – Rosina, G. Puccini: La Bohéme – Musetta, H. Berlioz: Beatrice et Bénédict – Hero, G. Meyerbeer: Robert le Diable –Isabelle, W. A. Mozart: Così fan tutte –Fiordiligi, Don Giovanni - Donna Anna, Kouzelná flétna - Pamina, A. Vivaldi: Orlando furioso – Angelica, A. Dvořák: Rusalka – 1. žínka, G. Puccini: Turandot – Liu.

Od roku 2012 je sólistkou opery Národního divadla v Praze.

Významnou složku repertoáru L. Vernerové tvoří stylová interpretace duchovní hudby. Natočila již více než 40 CD s oratorními díly 17. a 18. století pro firmy Supraphon, Bonton, Lupulus, Discovery a Orfeo.

Procestovala většinu zemí Evropy a nejednou se představila v Japonsku, USA a Kanadě. Spolupracuje s mnoha špičkovými českými i zahraničními orchestry a dirigenty.

 Komorní sdružení ATLANTIS COLLEGIUM je tvořeno užším výběrem členů a sólistů pražského Orchestru Atlantis. Oba tyto soubory založil v roce 1993 dirigent a cembalista Vítězslav Podrazil, absolvent pražské AMU ve třídě prof. Václava Neumanna.

Velkou část repertoáru Atlantis Collegia a Orchestru Atlantis tvoří duchovní hudba, méně známé skladby starých mistrů a díla soudobých autorů. Dramaturgii obohacují také skladby s jazzovými prvky, netradiční programové kombinace a hudební projekty na hranici žánrů.

Někteří čeští a zahraniční skladatelé napsali své skladby přímo pro Orchestr Atlantis nebo jeho komorní sestavu; byli to například: Premasiri Khemadasa (Srí Lanka), Max Stern (Izrael), Petr Pokorný, Vlastislav Matoušek, Jan Děd, Karel Šimandl, Vít Clar, Stanislav Jelínek, Aladár Lašanský, Radek Menoušek, Kazuhiko Hattori (Japonsko), Karel Janovický (Velká Británie), Mark Kopytman (Izrael), Josef Vejvoda a Lukáš Sommer.

 


 

II. abonentní koncert

březen 2015


DANIEL WIESNER - KLAVÍR

MARIE WIESNEROVÁ - KLAVÍR

Detail [»]
-

Daniel Wiesner (1969) studoval na pražské konzervatoři u prof. Valentiny Kameníkové a na AMU ve třídě prof. Petera Toperczera. V letech 1988 a 1990 absolvoval mistrovské kurzy u Rudolfa Kehrera ve Výmaru.

Kromě několika cen z domácích soutěží, které získal ještě za studií na konzervatoři, je Daniel Wiesner vítězem Mezinárodní klavírní soutěže v Glasgow (1990) a nositelem ceny ze soutěže „Vianna da Motta“ v Lisabonu. V roce 1993 obdržel Cenu Hlávkovy nadace.

Jako sólista a vyhledávaný komorní hráč vystupoval na koncertech ve většině evropských zemí a také v USA, Jordánsku a Tunisu. Je členem několika komorních souborů, od roku 1994 je členem komorního souboru „In modo camerale“, který získal v roce 1996 Cenu Českého spolku pro komorní hudbu, a v témže roce se stal finalistou soutěže komorní hudby v japonské Osace, spolupracuje s renomovanými sólisty.

Řadu skladeb svého širokého repertoáru premiéroval a má též obsáhlou diskografii. Natočil několik sólových CD, mj. s díly B. Smetany, Zd. Fibicha, S. Prokofjeva, K. B. Jiráka a M. Kabeláče. Intenzivně se věnuje soudobé hudbě, zvláště české, má na svém kontě mnoho desítek premiér novinek a několik CD nahrávek.

Jako sólista vystupuje s předními českými orchestry, s Českou filharmonií (2002 – Bartókův klavírní koncert, 2004 – Martinů Dvojkoncert, 2008 – Messiaen: Exotičtí ptáci a Barvy nebeského města, 2010 – Gemrot: Klavírní koncert – světová premiéra), s FOKem (2005 – Messiaen: Turangalila, 2006 – Mozartův klavírní koncert C dur) a mnoha dalšími.

Nahrává pravidelně pro Český rozhlas. V roce 2009 obdržel Cenu České hudební rady za vynikající interpretaci soudobé hudby a propagaci české tvorby. V letech 2008 - 2013 vyučoval hlavní obor klavír na konzervatoři v Pardubicích. Od roku 2012 působí na oddělení klavírní spolupráce na AMU v Praze.

Marie Wiesnerová vystudovala konzervatoř v Ostravě (Z. Duchoslav) a AMU v Praze (I. Moravec, B. Krajný, K. Bilinská).

Je laureátkou soutěže O cenu Beethovenova Hradce a držitelkou ceny Českého hudebního fondu Za nejlepší provedení české soudobé skladby.

Věnuje se sólové a komorní hře (vystupuje se svým manželem D. Wiesnerem - 4ruční klavír, je členkou Morgenstern tria, které se zaměřuje na interpretaci soudobé hudby, účinkuje na Festivalu melodramů Z. Fibicha).

Měla samostatné pořady v divadle Viola - Utrpení mladého Werthra: J. Lábus, Ch. Kluge-Mrázková - Nedokončený herecký koncert: R. Lukavský.

Vystupovala v Anglii, Polsku, Slovensku, Itálii, Německu, Francii, Nikaragui.

 



III. abonentní koncert

duben 2015

 DOLEŽALOVO KVARTETO

Detail [»]
-

Václav Dvořák - housle

Ondřej Pustějovský - housle

Martin Stupka - viola

Jan Zvěřina - violoncello

Doležalovo kvarteto je souborem mladé generace hudebníků, kteří ovšem přímo navazují na dlouhou tradici české kvartetní školy. V roce 2003 jim totiž prof. Karel Doležal předal jméno kvarteta, které bylo založeno roku 1972, a patří tedy svou tradicí k nejstarším ansámblům v Čechách. Inaugurační koncert nového Doležalova kvarteta proběhl 7. dubna 2005 v rámci komorního cyklu Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Program inauguračního koncertu předurčil směřování souboru k novým a neotřelým projektům.

Kvarteto již nahrávalo pro Českou televizi, úspěšně reprezentovalo Českou republiku na mezinárodní soutěži v Osace, kam bylo na základě nahrávky vybráno pouze 10 kvartetů z celého světa a Doležalovci se dostali do semifinále. Ve světové premiéře natočili Kvartet B dur H. W. Ernsta pro Český rozhlas.

Již původní Doležalovo kvarteto má za sebou nesčetná ocenění na mezinárodních soutěžích, festivalech a prestižních pódiích. Je laureátem soutěže Pražského jara 1975, na soutěži ve francouzském Bordeaux obdrželo stříbrnou medaili, v roce 1989 získalo Cenu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. Doležalovo kvarteto opakovaně hostovalo především v evropských zemích, mimořádně úspěšné bylo také jeho hostování v zámoří, nahrávalo pro Arta records, ale i pro jiné společnosti (Adda, Stefanotis, Belaphon atd.), také pro Český rozhlas, Radio New York Times a jiné rozhlasové stanice v Paříži, Stockholmu a Kolíně nad Rýnem.

V současném složení - Václav Dvořák a Ondřej Pustějovský housle, Martin Stupka viola a Jan Zvěřina violoncello - hraje soubor od roku 2008 a již stihl uspět na soutěži Maxe Regera v Německu, odkud si v říjnu 2009 odnesl 3. cenu a pozvání na koncerty v Itálii. Pracuje pod vedením prof. Milana Škampy a zajíždí také na konzultace k prof. Eberhartu Feltzovi do Berlína.

 

 

IV. abonentní koncert

květen 2015

Lubomír Brabec - kytarový recitál

Detail [»]
-

Lubomír Brabec patří k nejvýznamnějším koncertním kytaristům současnosti. Pochází z Plzně, začínal jako houslista, ke kytaře se dostal až ve svých třinácti letech. Jako patnáctiletý vstoupil na plzeňskou konzervatoř a svá studia dokončil na konzervatoři v Praze. Významným mezníkem v jeho uměleckých začátcích byl úspěch, kterého dosáhl v roce 1974 na Mezinárodní kytarové soutěži v Paříži, kde získal titul laureáta. V roce 1980 získal stipendium britské vlády a pokračoval ve studiích na londýnské Royal Academy of Music, kde se ve světově proslulém Early Music Centre věnoval interpretaci dobové hudby minulých století se speciálním zaměřením na loutnovou literaturu.

Lubomíru Brabcovi je vlastní stylově pestrý repertoárový rejstřík, kterým naplňuje své početně bohaté recitály i vystoupení s předními orchestry. Je oblíbeným hostem různých televizních pořadů a rozhlasových studií. Spolupracuje s nejrenomovanějšími pěvci a sólisty (Gabriela Beňačková, Elizabeth Vidal, Lucie Bílá, Peter Dvorský, Štefan Margita, Daniel Hůlka, Alžběta Poláčková, Roman Janál, Pavel Šporcl, Jitka Hosprová, Kateřina Englichová, Lubomír Malý, Jiří Bárta, Jaroslav Svěcený, Žofie Vokálková, Václav Hudeček a další). Neméně atraktivní je jeho nahrávací činnost. Diskografie Lubomíra Brabce obsahuje více než 30 titulů (mj. autorská alba F. Sor, J. S. Bach, F. Tárrega, N. Paganini, A.Vivaldi, H.Villa-Lobos, V. Trojan). Za snímek Rodrigova Concierta de Aranjuez (Panton) byl roku 1986 oceněn „Zlatým štítem“ za nejlepší nahrávku roku. Brazilská vláda mu v roce 1989 udělila Medaili Heitora Villa-Lobose. Od firmy Supraphon Records obdržel dvě zlaté desky první v roce 1991 za desku Transformace a druhou v roce 1996 za nahrávku Vivaldiho koncertů. V roce 2003 byl oceněn vydavatelstvím Multisonic Zlatou a Platinovou deskou za CD Vánoční Transformace. V roce 2013 obdržel od firmy Supraphon Diamantovou desku za téměř půl milionu prodaných desek. V témže roce při příležitosti státního svátku obdržel na Pražském hradě Medaili I. stupně za zásluhy o stát v oblasti umění.

Odborné kritiky jej považují za hudebníka vybraného vkusu, tónu a techniky a řadí jej k nejbrilantnějším kytaristům světa.

Jako první hudebník na světě uskutečnil v roce 1997 koncert v šestém světadílu, v Antarktidě. Lubomír Brabec je aktivní jachtař. Zabývá se také sjezdy na divoké vodě, lyžováním ve volném terénu, canyonigem a potápěním. Třikrát navštívil Antarktidu. V roce 2004 se zúčastnil jachtařské expedice přeplutí Drakeova průlivu do Antarktidy.

 

 

 29. KVĚTNA 2015

Bonusový koncert v rámci Celostátního setkání KPH

 EBEN TRIO

Terezie Fialová - klavír

Roman Patočka - housle

Jiří Bárta - violoncello

Detail [»]
-

Klavírní trio Eben trio vzniklo v roce 2012 a během svého krátkého působení na hudební scéně se brzy zařadilo mezi špičkové soubory svého druhu nejen v České republice, ale i v zahraničí. Ve svém názvu nese soubor jméno významného českého skladatele druhé poloviny 20. století Petra Ebena. Od roku 2014 je členem tria přední violoncellista Jiří Bárta.

Soubor má za sebou řadu významných soutěžních úspěchů. V roce 2012 v německém Hamburku obdrželo trio ocenění "Masefield Prize" a zvítězilo na 38. ročníku mezinárodní soutěže komorních ansámblů „Concours de musique du Lyceum Club International de Suisse“ ve švýcarském Lausanne. Je držitelem ceny Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii udělované nejlepším mladým komorním souborům.

Soubor vystupuje na českých a zahraničních podiích, na mezinárodních hudebních festivalech jako jsou Pražské jaro, Český Krumlov, Festival Mahler Jihlava, Festival Mitte Europa, Septembre Musical Vevey ad. V létě 2013 se trio zúčastnilo prestižního festivalu ve Verbier. Eben trio reprezentovalo Českou republiku v rámci festivalu "Prag - Wien - Budapest" v Kennedyho Centru ve Washingtonu a na komorních koncertech v New Yorku. Soubor koncertoval ve většině států Evropy a ve Spojených státech amerických.

V lednu 2013 vydalo Eben trio desku " Elegiac Stories" se skladbami B. Smetany, J. Suka, G. Mahlera a S. Bodorove.

V rámci koncertní sezóny 2014 - 2015 se trio představí v mnichovském Gasteigu, pařížském Auditorium du Louvre a pražském Rudolfinu.



 

V. abonentní koncert

září 2015

 PLZEŇSKÁ FILHARMONIE

Detail [»]
-

 VODNÍ HUDBA A BAROKNÍ MOSTY

V roce 2015 oslavíme 330 let od narození největších velikánů barokní hudby - J. S. Bacha a G. F. Händela. Projekt ve své čisté barokní podobě rozezní kulturní prostory mnoha měst Plzeňského kraje, a naváže tak na „Vodní hudbu Händel-Wajsar“, která jako most z baroka do současnosti otevře 3. července 2015 na zámku Kozel projekt Západočeské baroko.

Plzeňská filharmonie je tělesem s úctyhodnou tradicí. Mezi její předchůdce patří Plzeňský filharmonický spolek založený v roce 1882, který v kulturním vývoji města sehrál důležitou roli a připravil půdu pro následný rozvoj orchestrálního a koncertního života. Nový posun nastal především ve 20. století, kdy rozvíjející se hudební život postrádal existenci kvalitního orchestrálního tělesa, jež by ve svém působení nebylo vázáno častým účinkováním a zkouškami v divadle. Zásadním krokem byl vznik Symfonického orchestru Osvětového svazu v Plzni koncem roku 1919, jenž v roce 1934 přijal název Plzeňská filharmonie. Nová etapa tohoto orchestru začala rokem 1946, kdy s výstavbou budovy Českého rozhlasu Plzeň a poskytnutím zázemí pro orchestr vzniklo těleso pod názvem Plzeňský rozhlasový orchestr. Po reorganizaci v roce 1993 pokračovalo plzeňské těleso v práci jako společnost s ručením omezeným a posléze jako příspěvková organizace pod názvem Plzeňský rozhlasový orchestr – Symfonický orchestr města Plzně. Od srpna 1998 se pak orchestr přeměnil na obecně prospěšnou společnost, jejímž zakladatelem je město Plzeň, a opětovně přijal název Plzeňská filharmonie. Za dobu své osmdesátileté existence si Plzeňská filharmonie vytvořila pevné postavení a renomé mezi uznávanými českými orchestry a stala se také tělesem žádaným a vyhledávaným i v zahraničí. Její profesionální tvář modelovala v průběhu let řada uměleckých osobností.

V současné době podniká Plzeňská filharmonie četná koncertní turné po státech Evropy a USA, vystoupila na prestižních koncertních pódiích a pravidelně natáčí pro Český rozhlas i jiné partnery. Má za sebou stovky nahrávek od baroka po současnost. Z poslední doby to je např. nahrávka světové premiéry opery Den dobročinnosti Bohuslava Martinů, která vyšla na kompaktním disku u vydavatelství Arco Diva a získala několik prestižních ocenění, či CD s názvem Antonín Dvořák - Rapsodie s Tomášem Braunerem. Plzeňská filharmonie také dokončila CD B. Martinů - Kompletní dílo pro violoncello a orchestr, Petr Nouzovský - Tomáš Brauner, jehož vydání se připravuje.

Plzeňská filharmonie je členem ASOPS – Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů České republiky a od roku 2013 je pořadatelem a organizátorem mezinárodního festivalu Smetanovské dny v Plzni. Šéfdirigentem Plzeňské filharmonie je od září 2013 Tomáš Brauner.

 

 

VI. abonentní koncert

říjen 2015

 DUO TERES

Lucia Fulka Kopsová - housle

Tomáš Honěk - kytara

Detail [»]
-

 Duo Teres vzniklo v roce 2007 na JAMU v Brně pod vedením odb. as. MgA. Miloše Vacka, primária Janáčkova kvarteta, u kterého oba hráči studovali komorní hru. V repertoáru dua jsou zastoupena díla od období baroka až po hudbu 20. století. Jeho snahou je interpretovat jen originální díla pro housle a kytaru s akcentem na díla soudobých českých i zahraničních autorů. Navazují tak na bohatou tradici houslistů a kytaristů 19. století, kdy jejich spojení bylo často vyhledávané. V roce 2008 bylo Duo Teres vybráno radou KPH Českého hudebního fondu na Listinu mladých umělců, v roce 2009 získalo 1. cenu na mezinárodní soutěži Concorso di chitarra classica Enrico Mercatali v Gorizii (Itálie), 1. cenu a diplom absolutního vítěze na mezinárodní soutěži Karla Ditterse ve Vidnavě (ČR). V roce 2012 získalo duo 3. cenu na Mezinárodní soutěži komorních souborů v německém Aschaffenburku. Své interpretační umění zdokonalovali v mistrovských třídách renomovaných pedagogů a umělců, jako jsou např. Alexis Muzourakis, Marco Socías, Thomas Offermann, Paolo Pegoraro, Pavel Šporcl. Duo Teres pravidelně koncertuje nejen v České republice, ale i v zahraničí a díky znovuobjevovanému kdysi tradičnímu nástrojovému spojení a zajímavosti repertoáru se těší přízni širokého publika. V prosinci roku 2010 vydalo Duo Teres debutové CD u prestižního českého vydavatelství ArcoDiva se skladbami N. Paganiniho, J. Truhláře, J. Nováka a A. Tučapského. V posledních letech se intenzivně zabývá soudobou hudbou a úspěšně premiérovalo nové sklady Jana Freidlina nebo Lukáše Hurníka.



VII. abonentní koncert

listopad 2015

 TRIFOGLIO

Jana Černohouzová - klarinet

Denisa Propilková - fagot

Jana Kopicová - hoboj

Detail [»]
-

Dechové trio Trifoglio je komorní soubor, v němž působí posluchačky Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze (HAMU). Jana Černohouzová (klarinet) a Denisa Propilková (fagot) se setkaly na půdě školy již v roce 2009 a vytvořily duo, které působilo dva roky. V roce 2011 se k seskupení připojila Jana Kopicová (hoboj) a vzniklo Trifoglio neboli "Trojlístek". Členky tria jsou vítězkami národních i mezinárodních soutěží. Každá z nich má ocenění ze soutěžní přehlídky konzervatoří, hobojistka je držitelkou 2. ceny dechové soutěže ve Wroclavi, klarinetistka získala 1. cenu v soutěži 2. Viennese School v Rakousku, fagotistka obdržela 2. cenu na Mezinárodní interpretační soutěži dechových nástrojů v Brně. Nejsou však pouze sólovými a komorními hráčkami. Každá z nich příležitostně hostuje v některém z českých nebo zahraničních orchestrů (orchestrální akademie v Pražské komorní fillharmonii, Orchestr mladých Evropské unie (EUYO), Moravská filharmonie, Berg).

Trifoglio od svého založení spolupracuje s docentem Štěpánem Koutníkem, vedoucím katedry komorní hry na HAMU. Od počátků se souboru věnuje také profesor Jiří Hlaváč. V roce 2012 se v Praze Trifoglio zúčastnilo kurzů Gottfrieda Pokorného, který je profesorem komorní hry na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. S tímto profesorem spolupracovalo také na kurzech ISA-Internationale Sommerakademie Prag-Wien-Budapest v Payerbachu, kde získalo v srpnu 2013 1. cenu za provedení skladby K. Slavického v soutěži skladeb 20. století pro komorní dechové soubory. V témže roce trio navázalo úspěchem ve Vidnavě, kde se na soutěži Karla Ditterse z Dittersdorfu umístilo na prvním místě a obdrželo titul laureáta a absolutního vítěze celé soutěže.

Trifoglio má jako dechové trio v klasickém složení hoboj, klarinet, fagot možnost čerpat z velkého množství skladeb v původním obsazení. Nebrání se však i různým transkripcím moderní a populární hudby. Do jeho repertoáru nepatří pouze klasické kusy (W. A. Mozart, L. van Beethoven), ale také hudba 20. století (E. Schulhoff, H. Tomasi). Zaměřuje se především na nastudování skladeb českých skladatelů (F. X. Dušek, F. V. Kramář, B. Martinů, K. Slavický).



 

VIII. abonentní koncert

prosinec 2015

 LINHA SINGERS

Detail [»]
-

 Soubor LINHA SINGERS tvoří skupina zpěváků a instrumentalistů, jejichž hudební řeč záměrně překračuje hranice několika hudebních žánrů. Osobitý způsob přednesu je dán především promyšlenou kombinací různých pěveckých technik, odvozených z hudby vážné, lidové, šansonu a jazzu. Zpěváci tak mohou zazpívat i náročné party hudebních nástrojů, aniž by je napodobovali nebo karikovali, ale mohou také plně uplatnit přirozené vlastnosti svého hlasu - jeho barvu, pohyblivost i nenapodobitelný výraz. To vše za předpokladu, že také přesně intonují, cítí rytmus a navzájem spolupracují na úrovni, připomínající kázeň hráčů smyčcových kvartet.

Výsledný projev celého souboru je ještě umocněn citlivým použitím zvukové techniky, která tak dotváří konečnou podobu nového žánru, pohybujícího se na rozhraní hudby vážné a populární.

Soubor LS má ve svém kmenovém repertoáru cca 200 skladeb autorů českých i světových. Jde vesměs o vokální transkripce instrumentálních děl autorů významných a obecně známých. Vedle nich však soubor popularizuje i díla získaná rekonstrukcí a úpravami rukopisů, uložených a zapomenutých často po celá staletí v různých archivech či soukromých sbírkách.

Kmenový repertoár LS obsahuje také řadu tanců a lidových písní různých národů. Jejich úpravy i způsob interpretace respektují nejen hudební řeč souboru, ale také charakteristické znaky lidové hudební kultury místa i času jejich vzniku.

Nejcennější částí kmenového repertoáru LS jsou však skladby významných českých soudobých autorů. Nejde už pouze o transkripce starších kompozic, ale o nová originální díla, v nichž je osobitý reprodukční styl LS rozvíjen s neopakovatelnou fantazií jednotlivých tvůrců. Ti vedle krátkých jednovětých skladeb komponují také díla cyklická či hudebně dramatická. Většina z nich je instrumentována pouze pro obsazení LS, ale nechybí ani partitury předpokládající spolupráci LS s komorním orchestrem, či díla symfonická, kde vedle plného obsazení symfonického orchestru jsou exponováni zpěváci souboru jako sólová koncertantní skupina.